Ελεύθερος Τύπος (εφημερίδα)

πολιτική εφημερίδα πανελλαδικής κυκλοφορίας

Ο Ελεύθερος Τύπος είναι καθημερινή απογευματινή πολιτική εφημερίδα πανελλαδικής κυκλοφορίας. Το 2009 η εφημερίδα σταμάτησε την κυκλοφορία της μετά από απόφαση του ζεύγους Αγγελοπούλου, για να πωληθεί μερικούς μήνες αργότερα στους Δημήτρη Μπενέκο και Αλέξη Σκαναβή.

Ελεύθερος Τύπος
ΤύποςΑπογευματινή εφημερίδα
ΙδιοκτήτηςΗμερήσιος Περιοδικός Τύπος Ανώνυμη Εταιρεία Εκδόσεων και Ηλεκτρονικών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης
ΕκδότηςΑλέξης Σκαναβής
Ίδρυση16 Αυγούστου 1916, πριν 107 έτη (1916--8-16)
Πολιτική τοποθέτησηΚεντροδεξιά
ΓλώσσαΕλληνικά
ΈδραΚαλαβρύτων 1-3 και Σαρανταπόρου, Νέο Ηράκλειο
κυκλοφορίαΜείωση 4.430 (24/05/2022)[1]
ΙστοσελίδαΕπίσημη ιστοσελίδα
Σελίδα στο Twitter
Η αρχική σελίδα του ιστότοπου της εφημερίδας, μετά τις 29 Ιουνίου 2009.

Αρχικά η έκδοσή της ξεκίνησε στις 14 Αυγούστου του 1916 από τον Ανδρέα Καβαφάκη με μια προσωρινή τετράμηνη διακοπή από 18 Νοεμβρίου μέχρι 15 Μαρτίου του 1917 κατά τα λεγόμενα τότε Νοεμβριανά. Συνέχισε την έκδοσή της και μετά τη δολοφονία του Α. Καβαφάκη το 1922, μέχρι που έπαψε να εκδίδεται τον Μάιο του 1927.

Επανεκδόθηκε ως ημερήσια απογευματινή εφημερίδα στη δεκαετία του 1960, συγκεκριμένα το 1963-1964 και για ένα μόλις τρίμηνο, από τις 7 Οκτωβρίου 1963 μέχρι τις 13 Ιανουαρίου του 1964 από τους Χρ. Καβαφάκη και Χρήστο Τεγόπουλο.

Από δε τον Απρίλιο 1983 άρχισε για τρίτη φορά η επανέκδοσή της ως απογευματινή ημερήσια εφημερίδα με εκδότη τον Άρη Βουδούρη και διευθυντή τον Ν. Κυριαζίδη. Από τότε η εφημερίδα κυκλοφορούσε αδιάλειπτα μέχρι τον Ιούνιο του 2009. Ήταν η δεύτερη ελληνική εφημερίδα που τυπώθηκε σε μικρό (ταμπλόιντ) σχήμα, μετά το Έθνος στις αρχές της δεκαετίας του 1980.

Ξεκίνησε την έκδοσή του με μεγάλο τμήμα του μέχρι τότε δημοσιογραφικού επιτελείου της Απογευματινής και είχε αντιπολιτευτικό - αντικυβερνητικό χαρακτήρα. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ απαγόρευσε την πώλησή του σε μειωμένη τιμή με απόφαση του Μένιου Κουτσόγιωργα (τότε υπουργός Προεδρίας της Κυβερνήσεως), κάτι που αναιρέθηκε αργότερα από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Η απότομη πτώση της κυκλοφορίας που ακολούθησε του γεγονότος αυτού φάνηκε να αλλάζει την πολιτική γραμμή της εφημερίδας με σαφείς πλέον τάσεις υπέρ του ΠΑΣΟΚ, κάτι που όμως οδήγησε την αρχική δημοσιογραφική ομάδα σε παραίτηση και αποχώρηση.

Τελικά από τις Ευρωεκλογές του 1984 και μετά ο Ελεύθερος Τύπος ακολούθησε σταθερά πια και με έντονο ύφος αντιπολιτευτική στάση έναντι των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, υποστηρίζοντας ανοιχτά τη Νέα Δημοκρατία. Προσέλκυσε δημοσιογράφους όπως ο Γιώργος Κύρτσος και η Άννα Παναγιωταρέα, και έγινε διάσημος για την ενασχόλησή του με την προσωπική ζωή του Ανδρέα Παπανδρέου, παίρνοντας συνεντεύξεις από την πρώτη σύζυγό του Χριστίνα Ρασιά, από διάφορες πρώην ερωμένες του, και αποκαλύπτοντας την ύπαρξη μίας εξώγαμης κόρης που ο Ανδρέας είχε αποκτήσει με τη Σουηδέζα τηλεπαρουσιάστρια και ηθοποιό Ράγκνα Νίμπλομ. Κατάφερε να εκτοπίσει όλες τις άλλες συγγενικά πολιτικές εφημερίδες, φτάνοντας τον Ιούνιο του 1989 (μήνας εκλογών) να είναι η πρώτη σε κυκλοφορία εφημερίδα τόσο στην Αθήνα, όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα, όπου μάλιστα η κυκλοφορία της ήταν εντυπωσιακά μεγαλύτερη. Το μήνα εκείνο σημείωσε μέσο όρο πωλήσεων σε καθημερινή βάση 221.630 φύλλων, εκ των οποίων τα 86.563 σε Αθήνα - Πειραιά και 135.067 στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Στη συνέχεια η κυκλοφορία του σημείωσε αισθητή κάμψη, ακολουθώντας τη γενικότερη πτώση του Τύπου. Μετά το θάνατο των αρχικών εκδοτών του Λίλιαν & Άρη Βουδούρη, η ιδιοκτησία της εφημερίδας περιήλθε σε ίδρυμα στο οποίο συμμετείχαν και επώνυμα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας.

Το καλοκαίρι του 2006 το πακέτο των μετοχών της εφημερίδας απέκτησε το ζεύγος Θεόδωρου και Γιάννας Αγγελοπούλου-Δασκαλάκη, τέως Προέδρου της Ο.Ε. Ολυμπιακών Αγώνων ΑΘΗΝΑ 2004. Το ίδιο επιχειρηματικό σχήμα απέκτησε το καλοκαίρι του 2007 και τον ραδιοσταθμό Planet 99.5 που στη συνέχεια μετονομάστηκε σε City 99.5. Ο Ελεύθερος Τύπος ανασχεδιάστηκε από την ισπανική εταιρία Innovation και βραβεύτηκε με το Βραβείο Ευρωπαϊκής Εφημερίδας του 2007.

Στις 19 Ιουνίου 2009 η γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας Ίδρυμα Τύπου Α.Ε., στην οποία ανήκε η εφημερίδα, αποφάσισε τη διάλυση της εταιρείας και κατά συνέπεια την παύση της κυκλοφορίας της εφημερίδας και του ραδιοσταθμού City, απόφαση που ανακοινώθηκε δημοσίως στις 22 Ιουνίου 2009.[2] Η απόφαση πάρθηκε λόγω των ζημιογόνων αποτελεσμάτων της εταιρείας, αλλά και της απόφασης του ζεύγους Αγγελοπούλου να αποσυρθεί οριστικά από τον χώρο των μέσων μαζικής ενημέρωσης.[2] Σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την αιφνιδιαστική αυτή κίνηση, η ΠΟΕΣΥ και η ΕΣΗΕΑ προχώρησαν σε 24ωρη απεργία στις 22 Ιουνίου.[3][4]

Στις 10 Σεπτεμβρίου 2009, έγινε γνωστό πως άλλαξε επίσημα ιδιοκτήτες ο Ελεύθερος Τύπος. Οι τίτλοι της καθημερινής εφημερίδας, της κυριακάτικης έκδοσης (Ελεύθερος Τύπος, Τύπος της Κυριακής) και της διαδικτυακής πύλης της εφημερίδας περιήλθαν στην κυριότητα των Δημήτρη Μπενέκου και Αλέξη Σκαναβή. Τα έσοδα από την πώληση των τίτλων διανεμήθηκαν από την οικογένεια Αγγελοπούλου στους πρώην εργαζόμενους του εκδοτικού συγκροτήματος[5], ενώ το πρώτο φύλλο της εφημερίδας υπό τη νέα διεύθυνση κυκλοφόρησε στις 9 Νοεμβρίου 2009, ενώ μετά από λίγα χρόνια η ραδιοφωνική συχνότητα πουλήθηκε στον ΔΟΛ, όπου λειτούργησε ως Βήμα 99.5 (αδερφό ραδιόφωνο της εφημερίδας Το Βήμα) μέχρι το 2017 όπου σταμάτησε να εκπέμπει οριστικά λόγω οικονομικών εκκρεμοτήτων (η συχνότητα επιστράφηκε στο ΕΣΡ) με αποτέλεσμα την πτώχευση του οργανισμού δύο χρόνια μετά.

Παραπομπές

Επεξεργασία
  • Α. Ζαούσης, Κ. Στράτος, Οι εφημερίδες, εκδόσεις Γνώση, σελίδες 69 - 71.

Εξωτερικοί σύνδεσμοι

Επεξεργασία