Η Deutsche Welle (Ντόιτσε Βέλε, ελλ.: Γερμανικό κύμα) είναι γερμανικός δημόσιος διεθνής εμβέλειας ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός που χρηματοδοτείται από τον προϋπολογισμό του κράτους της Γερμανίας[1] και μέλος του ARD και της EBU. Εκπέμπει μέσω βραχέων κυμάτων, διαδικτυακά, δορυφορικά και στα FM σε 30 γλώσσες στο ραδιόφωνο και σε 4 γλώσσες στην τηλεόραση (DW-TV στα Αγγλικά, στα Γερμανικά, στα Ισπανικά και στα Αραβικά) ενώ οι ειδήσεις που μεταδίδει είναι διαθέσιμες στην ομότιτλη ιστοσελίδα της και διαχειρίζεται το κέντρο ανάπτυξης διεθνών μέσων ενημέρωσης και δημοσιογραφίας, ονόματι Ακαδημία DW.

DW (Europe)
Deutsche Welle Logo.svg
Ίδρυση3 Μαΐου 1953 (ραδιοφωνικά)
1988 (τηλεοπτικά)
Πρώτη λειτουργία1988 (RIAS-TV)
1992 (DW-TV)
2012 (DW Europe)
Έναρξη λειτουργίας22/8/1988 (RIAS-TV)
1/4/1992 (DW-TV)
6/2/2012 (DW Europe)
Εικόνα16:9 (576i, SDTV)
ΙδιοκτήτηςΟμοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας
Σλόγκαν"Made for minds"
(2012-σήμερα)
ΙδρυτήςΕρνστ Λούντβιχ Βος
ΧώραFlag of Germany.svg Γερμανία
ΓλώσσαΑγγλικά
Περιοχή εκπομπήςΕυρώπη
Μέση Ανατολή
Αφρική
Βόρεια Αφρική
Ασία
Νότια Ασία
Ωκεανία
Βόρεια Αμερική
Κεντρικά γραφείαΒερολίνο/Βόννη, Γερμανία
Πρώην ονομασίεςRIAS-TV (1988-1992)
ΑντικατέστησεRIAS-TV (1988-1992)
ΙστοσελίδαDW.com Ελληνική έκδοση
Λήψη
Διαδικτυακά
DWΔείτε ζωντανά
(π  σ  ε )
Τα γραφεία της Deutsche Welle στη Βόννη.

Η DW εκπέμπει από το 1953. Από την ίδρυση της μέχρι το 2003 στεγαζόταν στην Κολωνία, ώσπου κατά την πεντηκοστή επέτειο του φορέα μεταφέρθηκε στη Βόννη, στο κτήριο Σύρμαν-Μπάου (γερμανικά: Schürmann-Bau). Τα τηλεοπτικά της προγράμματα παράγονται στο Βερολίνο, ενώ η ιστοσελίδα της ελέγχεται τόσο από το Βερολίνο όσο και από τη Βόννη.

ΙστορίαΕπεξεργασία

Ο σταθμός ξεκίνησε στις 3 Μαΐου του 1953 με τη μετάδοση μιας προσφώνησης από τον τότε πρόεδρο της Γερμανίας Τέοντορ Χόις, ωστόσο ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 1924 από τον διπλωμάτη και πρωτοπόρο στο Γερμανικό ραδιόφωνο Ερνστ Λούντβιχ Βος και άρχισε να εκπέμπει από τις 7 Ιανουαρίου 1926 στο Βερολίνο.

Ιδιοκτήτες του ήταν η Βασιλική Ραδιοφωνική Εταιρεία (Reichs-Rundfunk-Gesellschaft mbH) κατέχοντας το 70% και η ελεύθερη πολιτεία της Πρωσίας με το υπόλοιπο 30%. Η πρώτη ιδρύθηκε στις 15 Μαΐου 1925 και αποτελούσε την κύρια ναυαρχίδα των περιφερειακών ραδιοτηλεοπτικών σταθμών στη χώρα και υπήρχε μέχρι τη δεκαετία 1951-1961 που έγιναν οι διαδικασίες εκκαθάρισής της.

Στις 11 Ιουνίου 1953, ο σταθμός υπέγραψε συμφωνία με το ARD που όριζε την ευθύνη του δεύτερου για τη Deutsche Welle. Από τότε τον ανέλαβε η Βορειοδυτική Γερμανική Ραδιοφωνική Εταιρεία NWDR η οποία ήταν από τους ιδρυτές του ARD και λειτουργούσε αρχικά με το όνομα Ράδιο Αμβούργο. Ωστόσο, το 1955 διασπάστηκε στα σημερινά NDR στο Αμβούργο και WDR στην Κολωνία με τη δεύτερη να αναλαμβάνει τη λειτουργία της Deutsche Welle.

Τον Οκτώβριο του 1954, ο σταθμός ξεκίνησε εκπομπές στα Αγγλικά, στα Γαλλικά, στα Ισπανικά, στα Πορτογαλικά και στα Πολωνικά. Στα τέλη του 1960 έγινε ανεξάρτητο δημόσιο σώμα, ενώ το 1962 εντάχθηκε στο ARD. Το 1962 ξεκίνησε εκπομπές στα Περσικά, στα Τουρκικά, στα Ρωσικά, στα Πολωνικά, στα Τσεχικά, στα Σλοβακικά, στα Ουγγρικά, στα Σερβικά και στα Κροατικά. Την επόμενη χρονιά ξεκίνησε εκπομπές στα αφρικανικά Σουαχίλι και Χάουσα, στα Ινδονησιακά, στα Βουλγαρικά, στα Ρουμανικά και στα Σλοβενικά ενώ έκανε την πρώτη του τηλεοπτική απόπειρα μέσω μικρής διαρκείας ντοκιμαντέρ.

Το 1964 άρχισε να εκπέμπει στα ελληνικά, στα ιταλικά, στα ινδικά χίντι, στα πακιστανικά ούρντου και το 1970 στα αφγανικά παστού και στα περσικά νταρί. Με τη Γερμανική επανένωση το 1990, το Radio Berlin International της Ανατολικής Γερμανίας έπαψε να υπάρχει και, έτσι, πολλοί υπάλληλοί του πήγαν να εργαστούν στη Deutsche Welle. Το 1992 ξεκίνησε να προβάλλεται και ο τηλεοπτικός σταθμός, αντικαθιστώντας την τότε RIAS-TV της Δυτικής Γερμανίας που ξεκίνησε να εκπέμπει από τις 22 Αυγούστου 1988.

Το κανάλι προβάλλεται ελεύθερα επίγεια ψηφιακά στην Ελλάδα, από τα μπουκέτα της ΕΡΤ στα Αγγλικά. Επίσης, κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας της 21 Απριλίου, η ελληνική εκπομπή του ραδιοφώνου στα βραχέα, ήταν μια σημαντική πηγή ενημέρωσης των Ελλήνων πολιτών για θέματα εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής, καθώς και βήμα των αντιπάλων της Χούντας, μια και στην Ελλάδα υπήρχε αυστηρή λογοκρισία.

ΛογότυπαΕπεξεργασία

Διεθνής ραδιοφωνικός σταθμόςΕπεξεργασία

       
1953 - 1992 1992 - 1995 1995 - 2012 2012 - σήμερα

Διεθνής τηλεοπτικός σταθμόςΕπεξεργασία

         
1988 - 1992 1992 - 1995 1995 - 2005 2005 - 2012 2012 - σήμερα

ΠαραπομπέςΕπεξεργασία

  1. «What kind of company is Deutsche Welle?». Deutsche Welle. Ανακτήθηκε στις 24 Ιανουαρίου 2018. 

Εξωτερικοί σύνδεσμοιΕπεξεργασία

Στο λήμμα αυτό έχει ενσωματωθεί κείμενο από το λήμμα Deutsche Welle της Αγγλικής Βικιπαίδειας, η οποία διανέμεται υπό την GNU FDL και την CC-BY-SA 3.0. (ιστορικό/συντάκτες).