ΑΡΤ (τηλεοπτικός σταθμός)

Ελληνικός πανελλαδικός τηλεοπτικός σταθμός

Το ΑΡΤ (Άστυ Ράδιο Τηλεόραση) είναι ένας ελληνικός ιδιωτικός ενημερωτικός τηλεοπτικός σταθμός περιφερειακής εμβέλειας, που εκπέμπει στην Αττική.

Άστυ Ράδιο Τηλεόραση
Artyou12 copy2.png
Ίδρυση16 Φεβρουαρίου 1990
Πρώτη λειτουργία14 Φεβρουαρίου 1990
Έναρξη λειτουργίαςΜάρτιος 1990 (ως TeleCity)
2001 (ως Τηλεάστυ)
2012 (ως ΑΡΤ)
Εικόνα4:3 (576i, SDTV)
ΙδιοκτήτηςCity News Α.Ε.
Σημαντικά πρόσωπαΓιώργος Καρατζαφέρης
ΙδρυτήςΓιώργος Καρατζαφέρης
ΧώραFlag of Greece.svg Ελλάδα
ΓλώσσαΕλληνικά
Περιοχή εκπομπήςΑττική, Αργοσαρωνικός & Κεντρική και Νότια Εύβοια
Κεντρικά γραφείαΕσπερίδων 48, Καλλιθέα
Πρώην ονομασίεςΤηλεάστυ (2001-2012)
ΑντικατέστησεTeleCity (1990-2001)
ΙστοσελίδαΑΡΤ
Λήψη
Επίγεια Ψηφιακά
ΣυχνότηταDigea: 30 UHF (Υμηττός, Πάρνηθα, Αίγινα, Οκτωνιά, Πράσινο, Χαλκίδα, Αυλώνας, Βάρη, Νέα Στύρα, Λαύριο, Ανάβυσσος, Σούνιο, Νέα Μάκρη, Δαρδίτσα)
Διαδικτυακά
ART TV LiveΖωντανή μετάδοση
(π  σ  ε )

ΙστορίαΕπεξεργασία

Ο σταθμός ξεκίνησε με δοκιμαστικές εκπομπές στις 14 Φεβρουαρίου 1990 με την ονομασία TeleCity και ένα μήνα μετά με το πλήρες του πρόγραμμα. Το 2001 μετονομάζεται σε Τηλεάστυ.

Το 2012, το τότε Τηλεάστυ και το Ραδιοάστυ μετονομάζονται σε ΑΡΤ TV και ΑΡΤ FM (που σημαίνει Άστυ Ράδιο Τηλεόραση) αντίστοιχα, και το 2013, το κανάλι, επί κυβέρνησης Σαμαρά, απέκτησε αυτοδικαίως με νόμο, άδεια πανελλαδικής εμβέλειας, εξοργίζοντας τα τότε κόμματα της αντιπολίτευσης. Τελικά το ΑΡΤ, κάλυψε όλη την Ελληνική επικράτεια μέσω της Digea από τις 27 Ιουνίου 2014,[1] όπου έγινε η πρώτη ψηφιακή μετάβαση στην Πελοπόννησο, τα Κύθηρα και την Νότια Στερεά Ελλάδα, ενώ παράλληλα εξέπεμπε και δορυφορικά (μέσω του Hellas Sat 2).

ΔιαθεσιμότηταΕπεξεργασία

Το κανάλι, με γοργά βήματα σχεδόν από το ξεκίνημά του έως το 2010, είχε υπερβεί τα όρια εκπομπής του σήματος του, επεκτείνοντας, εντελώς παράνομα, την εμβέλειά του πανελλαδικά, μέσω αναμεταδοτών, διαθέτοντας αναλογική εκπομπή σε πολλά μέρη της Ελλάδας, ενώ, το κανάλι, παρά το ότι ήταν νομίμως περιφερειακός σταθμός της Αττικής, με τις τηλεοπτικές άδειες του 1993, ως Telecity (πριν την μετάβαση από το αναλογικό στο ψηφιακό σήμα) είχε διαθεσιμότητα σχεδόν σε πολλές περιοχές της Ελλάδας (κυρίως στις μεγαλουπόλεις), και σε ορισμένες αγροτικές περιοχές (όπου την εκπομπή του την είχαν αναλάβει, οι εκάστοτε Δήμοι), ενώ παράλληλα, τα τελευταία χρόνια, πριν την πρωταπριλιά του 2018, εξέπεμπε επίγεια ψηφιακά και στην Κύπρο, εκπομπές, που διακόπηκαν αργότερα από το ΕΣΡ, και την ΕΕΤΤ, αλλά και τις αντίστοιχες Κυπριακές αρχές, επειδή ο σταθμός, είχε άδεια εκπομπής μόνο για την Αττική.

Επίσης, ο σταθμός, πριν γίνει προσωρινά για αρκετό διάστημα πανελλαδικής εμβέλειας, εξέπεμψε επίγεια ψηφιακά και στην Κεντρική Μακεδονία, μέσω της Digital Union (Δίαυλος 59 UHF) από το κέντρο εκπομπής του Χορτιάτη, εκ νέου από τις 13 Δεκεμβρίου 2012 μέχρι τις 21 Νοεμβρίου 2014 την ημέρα της ψηφιακής μετάβασης, στην παραπάνω περιφερειακή ζώνη και στην Χαλκιδική, και έκτοτε, μέχρι και το 2018, εξέπεμψε πανελλαδικά, μέσω της Digea ενώ τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με το Europe 1 της Θεσσαλονίκης για την αναμετάδοση της εκπομπής Gr Xpress (η οποία προβάλλεται κάθε Κυριακή τηλεοπτικά αλλά και διαδικτυακά). Από την 1η Απριλίου 2018, ο σταθμός υποχρεώθηκε να εκπέμπει αποκλειστικά και μόνο στην Περιφερειακή Ζώνη 9 (Αττική, Αργοσαρωνικός και Νότια Εύβοια), μιας και είναι επίσημα περιφερειακός.

ΠρόγραμμαΕπεξεργασία

Το πρόγραμμα του σταθμού περιλαμβάνει πολλών ειδών εκπομπές (ενημερωτικές, ψυχαγωγικές, εκπομπές γύρω από το κόμμα που υποστηρίζει ο σταθμός, δηλαδή του ΛΑΟΣ και αθλητικές) καθώς και την μουσική εκπομπή Στυλ Ελληνικό (μετέπειτα Style GR νυν GR Express), η οποία ήταν από τις μακροβιότερες στην Ελληνική τηλεόραση και προβάλλει Ελληνικά και ξένα βιντεοκλίπ τραγουδιών, με έμφαση στα παλαιότερα τραγούδια και κυρίως από τις δεκαετίες του '80 και του '90. Επίσης προβάλλει σε υπερβολικό τηλεοπτικό χρόνο και τηλεπωλήσεις (συνήθεις φαινόμενο που κάνουν για χρόνια οι περισσότεροι ελληνικοί περιφερειακοί σταθμοί, για να καλύψουν το πρόγραμμά τους).[2]

Τηλεοπτικές άδειεςΕπεξεργασία

Στις 10 Σεπτεμβρίου 1993 αρχικά, νομιμοποιήθηκε η λειτουργία του καναλιού βάσει της 19230/Ε αδείας τοπικής εμβέλειας στην περιοχή της Αττικής.[3] Ωστόσο, ο σταθμός από το ξεκίνημά του επέκτεινε παρανόμως την εμβέλεια του πανελλαδικά όπως και το Τηλετώρα (νυν Channel 9) που νομιμοποιήθηκε μια μέρα πριν το παραπάνω (19205/Ε) φέρνοντας αντιδράσεις τόσο στις αρμόδιες αρχές, όσο και στα πολιτικά έδρανα. Την 3η Μαρτίου 1998 χορηγείται η 4785/Ι απόφαση του Υπουργείου Τύπου στην οποία αναφέρεται ξανά ως τοπικός τηλεοπτικός σταθμός του νομού Αττικής, συνεχίζοντας την παραβίαση των όρων της προγενέστερης άδειας. Ωστόσο, από τα μέσα του 2013 θεωρούνταν ως σταθμός πανελλαδικής εμβέλειας.[4]

Στον διαγωνισμό για τις πανελλαδικές άδειες τον Ιούλιο του 2016 το ΑΡΤ TV, μαζί με το τότε Epsilon TV (σημερινό Open TV), το Μακεδονία TV, και το παλιό Mega της Τηλέτυπος Α.Ε., τέθηκαν εκτός διαγωνιστικής διαδικασίας, τόσο για τυπικούς, όσο και οικονομικούς λόγους,[5] η οποία τελικά στις 26 Οκτωβρίου του ίδιου έτους, ακυρώθηκε επειδή θεωρήθηκε αντισυνταγματική, για όλα τα κανάλια που συμμετείχαν, και τα οποία δεν έπαψαν τελικά, την μετάδοση τους.

Την 1η Απριλίου 2018, το ΑΡΤ TV υποχρεώθηκε τελικά από τον ραδιοτηλεοπτικό νόμο, μετά από σχεδόν 28 ολόκληρα χρόνια, να εκπέμπει μονάχα, μόνο στην Αττική, τον Αργοσαρωνικό, στη Κεντρική και Νότια Εύβοια και ένα μέρος των Κυκλάδων[6] ενώ 25 μέρες μετά (στις 26) ξεκίνησε να εκπέμπει στην υπόλοιπη Ελλάδα για έναν ολόκληρο μήνα μόνο μία κάρτα που ενημερώνει το κοινό για την τροποποίηση της εκπομπής του σήματός του. Αντίστοιχα σταδιακά σταμάτησε να είναι διαθέσιμος και από την COSMOTE TV, ενώ αρκετοί περιφερειακοί σταθμοί της χώρας, σύναψαν για ορισμένο χρονικό διάστημα, συνεργασία με τον σταθμό, μεταδίδοντας ορισμένες εκπομπές του, που τελικά δεν κράτησαν πάνω από χρόνο, ακυρώνοντας την συνεργασία τους, με τον Αθηναϊκό σταθμό, το ένα μετά το άλλο, λόγω της χαμηλής αισθητικής των ενημερωτικών εκπομπών του, και των αθυρόστομων δημοσιογράφων του.

ΙδιοκτησίαΕπεξεργασία

Ο σταθμός ανήκει ιδιοκτησιακά στη City News Ανώνυμη Εταιρεία η οποία συστάθηκε στις 16 Φεβρουαρίου 1990[7] με τους εξής διακριτικούς τίτλους και σκοπούς του: TeleCity για τη δημιουργία τηλεοπτικού σταθμού, RadioCity για τη δημιουργία ραδιοφωνικού σταθμού, VideoCity για τη δημιουργία studio παραγωγής προγραμμάτων και CityPress για τη δημιουργία εκδοτικών επιχειρήσεων.

Δύο χρόνια μετά, τροποποιήθηκε το καταστατικό της επιχείρησης, προσθέτοντας στις δραστηριότητες της την παραγωγή και διάθεση κινηματογραφικών ταινιών.[8] Το 2001 καταργήθηκε από τους σκοπούς του φορέα η δημιουργία εκδοτικών επιχειρήσεων[9][10] ενώ δύο χρόνια μετά, έγινε τροποποίηση των εξής διακριτικών τίτλων: Τηλεάστυ για τον τηλεοπτικό σταθμό, Ραδιοάστυ για τον ραδιοφωνικό σταθμό και Βιντεοάστυ για τις παραγωγές των προγραμμάτων (πιστές μεταφράσεις) ενώ καταργήθηκε η ονομασία CityPress.[11]

Το 2008 και το 2010 αντίστοιχα, το Τηλεάστυ και το Ραδιοάστυ πουλήθηκαν στο ΛΑ.Ο.Σ.[12][13] ενώ δύο χρόνια μετά έγινε τροποποίηση των εξής διακριτικών τίτλων: ΑΡΤ - Άστυ Ραδιοτηλεόραση για τον τηλεοπτικό σταθμό και ΑΡΤ FM - Ενημέρωση για τον ραδιοφωνικό σταθμό.[14]

Τον Φεβρουάριο του 2014 προστέθηκε στο καταστατικό της επιχείρησης, η δημιουργία σχολής δημοσιογραφίας, ονόματι ΑΡΤ Σπουδές ΜΜΕ, Κέντρο Σπουδών Επικοινωνίας[15][16] ενώ δέκα μήνες μετά ο ΛΑΟΣ επαναπώλησε το κανάλι στη City News Α.Ε.[17][18] της οποίας το 49,43% του μετοχικού κεφαλαίου κατέχει ο Γιώργος Καρατζαφέρης ο οποίος διετέλεσε πρόεδρος του καναλιού[19] ενώ το υπόλοιπο 50,57% κατέχει ο γιος του, Γιάννης ο οποίος ανέλαβε μέχρι το 2002 την προεδρία.[20][21][22][23][24][25][26][27]

ΕπικρίσειςΕπεξεργασία

Παρά τον περιορισμό του εντός της Αττικής, ο σταθμός συνέχισε την εκπομπή σε εθνικό επίπεδο μεταδίδοντας το πρόγραμμα του μέσα από διάφορα περιφερειακά κανάλια της περιφέρειας, συνάπτοντας συνεργασίες, εκ των οποίων με το Super TV Χαλκιδικής για την Κεντρική Μακεδονία με τον οποίον συνεργαζόταν από τον Απρίλιο του 2018 όπου διεκόπη νόμιμα η πανελλαδική εκπομπή του[28] και μετέπειτα με τη Βεργίνα TV στη Θεσσαλονίκη λόγω του κλεισίματος του πρώτου καναλιού από χρέη στη Digea.

Παράλληλα εξέπεμπε στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη (μέσω του πρώην TV Δέλτα και νυν Έψιλον Δέλτα Δράμας), στην Πελοπόννησο (μέσω του Axion TV Κορινθίας), στην Θεσσαλία (μέσω του Smile Plus Λάρισας), στην Στερεά Ελλάδα (μέσω του ΕΝΑ Κεντρικής Ελλάδας) και στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο (μέσω του TV Kosmos Ρόδου). Τα κανάλια Super TV και TV Δέλτα, μάλιστα μετέδιδαν το πρόγραμμα του Αθηναϊκού ΑΡΤ, σε εικοσιτετράωρη βάση, κάτι που βάσει νόμου απαγορεύεται, ενώ το ΕΣΡ, επέβαλε και στα δύο κανάλια, σύσταση περί μη συμμόρφωσης, ακόμη και οριστική διακοπή λειτουργίας, επειδή παραβιάζουν την ραδιοτηλεοπτική νομοθεσία. Αντίστοιχα το Smile Plus, διαθέτει άδεια μη ενημερωτικού χαρακτήρα.

Παλαιότερα το ΕΣΡ επέβαλε πρόστιμο των 150.000 ευρώ, για το γκάλοπ κατά του ακτιβιστή Ζακ Κωστόπουλου, αλλά και για ομοφοβική στάση, και την «σκληρή» κάλυψη της δολοφονίας του, από τους δημοσιογράφους των εκπομπών του σταθμού.[29]

Επίσης, το κανάλι, έχει μεταδώσει στο παρελθόν, διάφορα τηλεπαιχνίδια κουίζ-απάτη, μεταμεσονύχτια μηνύματα σεξουαλικού περιεχομένου και διαφημίσεις αστροπροβλέψεων, και το ΕΣΡ επέβαλε πρόστιμα που φτάνουν τα 120.000 ευρώ.[30][31][32][33][34][35][36][37][38] Επίσης, το κανάλι, είχε χαρακτηριστεί και κατηγορηθεί ως σταθμός «μετάδοσης ακροδεξιών ιδεών».

ΛογότυπαΕπεξεργασία

         
1990-2000 2000-2001 2001-2004 2004-08.10.2012 08.10.2012-σήμερα

ΠαραπομπέςΕπεξεργασία

  1. «Η απόφαση για το ΑΡΤ TV υπερβαίνει τα όρια…». digitaltvinfo.gr. 27 Μαΐου 2013. 
  2. Πανόπουλος, Γιώργος. «Η ελληνική TV στο τέλος του αιώνα». Το Βήμα. Άλτερ Έγκο. Ανακτήθηκε στις 12 Οκτωβρίου 2019. Στα περιφερειακά κανάλια, όπως τα TV Magic, Telecity, GTV, έχουν τις δικές τους κωμικές σειρές που ονομάζουν Infomercials, δηλαδή διαφημίσεις που κρατάνε μία ώρα και κυρίες που ερμηνεύουν πάνω από χαλιά, κατσαρόλες, μαξιλαροθήκες, πετσέτες, τάπερ, αντίκες ή μηχανήματα που φτιάχνουν γύρο για σουβλάκια. 
  3. «ΦΕΚ B 713/1993». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 10 Σεπτεμβρίου 1993. 
  4. «Απόφαση Αριθ. 241/20.5.2013». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 20 Μαΐου 2013. Ανακτήθηκε στις 22 Μαΐου 2013. 
  5. «Εκτός διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες το ΑΡΤ του Γ. Καρατζαφέρη». kathimerini.gr. Η Καθημερινή. 8 Ιουλίου 2016. Ανακτήθηκε στις 3 Αυγούστου 2016. 
  6. «Απόφαση Αριθ. 7/2018». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 20 Φεβρουαρίου 2018. Ανακτήθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2018. 
  7. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 384/1990». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 21 Φεβρουαρίου 1990. 
  8. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 288/1993». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 27 Ιανουαρίου 1993. 
  9. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 2112/2001». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 10 Απριλίου 2001. 
  10. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 2924/2001». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 23 Μαΐου 2001. 
  11. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 8171/2003». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 29 Ιουλίου 2003. 
  12. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 456/2009». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 19 Ιανουαρίου 2009. 
  13. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 6422/2010». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 30 Ιουνίου 2010. 
  14. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 12685/2012». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 9 Νοεμβρίου 2012. 
  15. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 5050/2014». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 28 Μαΐου 2014. 
  16. «Τροποποίηση Καταστατικού "City News Α.Ε."». Γενικό Εμπορικό Μητρώο. 13 Φεβρουαρίου 2014. https://www.businessregistry.gr/downloadFile/index?key=assemblyDecision&elementId=196931. Ανακτήθηκε στις 28 Μαΐου 2014. 
  17. Πωλητήριο από τον ΛΑΟΣ του ΑΡΤ TV στη City News
  18. «Απόφαση Αριθ. 194/3.6.2015». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 3 Ιουνίου 2015. Ανακτήθηκε στις 24 Ιουνίου 2015. 
  19. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 142/1993». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 15 Ιανουαρίου 1993. 
  20. «Πίνακας Νομίμως Λειτουργούντων Τηλεοπτικών Σταθμών Περιφερειακής Εμβέλειας (Excel αρχείο) φάκελος 131». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 
  21. «Μετοχική Σύνθεση Τηλεοπτικών Σταθμών (Excel αρχείο) φάκελος 131». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 
  22. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 1044/1996». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 8 Μαρτίου 1996. 
  23. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 1533/1997». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 14 Απριλίου 1997. 
  24. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 8204/1997». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 24 Νοεμβρίου 1997. 
  25. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 7395/1998». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 17 Σεπτεμβρίου 1998. 
  26. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 8205/2000». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 6 Σεπτεμβρίου 2000. 
  27. «ΦΕΚ ΑΕ-ΕΠΕ 8946/2002». Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 27 Αυγούστου 2002. 
  28. «Απόφαση Αριθ. 75/2018». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 30 Ιουλίου 2018. Ανακτήθηκε στις 24 Σεπτεμβρίου 2018. 
  29. «Απόφαση Αριθ. 145/2018». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 26 Νοεμβρίου 2018. Ανακτήθηκε στις 11 Ιανουαρίου 2019. 
  30. «Απόφαση Αριθ. 30/10.2.2014». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 10 Φεβρουαρίου 2014. Ανακτήθηκε στις 21 Μαρτίου 2014. 
  31. «Απόφαση Αριθ. 31/10.2.2014». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 10 Φεβρουαρίου 2014. Ανακτήθηκε στις 4 Μαρτίου 2014. 
  32. «Απόφαση Αριθ. 430/10.11.2014». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 10 Νοεμβρίου 2014. Ανακτήθηκε στις 16 Δεκεμβρίου 2014. 
  33. «Απόφαση Αριθ. 431/10.11.2014». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 10 Νοεμβρίου 2014. Ανακτήθηκε στις 16 Δεκεμβρίου 2014. 
  34. «Απόφαση Αριθ. 250/14.7.2015». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 14 Ιουλίου 2015. Ανακτήθηκε στις 11 Σεπτεμβρίου 2015. 
  35. «Απόφαση Αριθ. 251/14.7.2015». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 14 Ιουλίου 2015. Ανακτήθηκε στις 11 Σεπτεμβρίου 2015. 
  36. «Απόφαση Αριθ. 177/2017». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 16 Οκτωβρίου 2017. Ανακτήθηκε στις 2 Φεβρουαρίου 2018. 
  37. «Απόφαση Αριθ. 178/2017». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 16 Οκτωβρίου 2017. Ανακτήθηκε στις 2 Φεβρουαρίου 2018. 
  38. «Απόφαση Αριθ. 116/2018». Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. 1 Οκτωβρίου 2018. Ανακτήθηκε στις 5 Οκτωβρίου 2018. 

Εξωτερικοί σύνδεσμοιΕπεξεργασία